/
Jazzové piano je technicky náročnější, protože vyžaduje mnohem hlubší znalost hudební teorie. Zároveň je ale více osvobozující, protože si prakticky říká o improvizaci.
Milujete odjakživa zvuk jazzového klavíru? Nebo vám všichni říkají, jak je naučit se jazzový klavír náročné? Obáváte se, že nikdy nebudete mít rychlost a obratnost Arta Tatuma nebo že nezvládnete hranaté, osobité fráze Thelonia Monka?
Věřte nebo ne, právě tohle je na jazzovém klavíru to nejzajímavější. Nemusíte být jako někdo jiný, hrát jako někdo jiný ani znít jako někdo jiný. Jazz je hlavně o improvizaci. Je to dokonalý hudební styl, který vám umožní zbavit se zábran při hraní.

A čím dříve začnete s jazzovým klavírem pro začátečníky, tím lépe. Abychom vám pomohli začít, projdeme si:
- intervaly
- postupy 2–5–1
- septakordy (7. akordy)
- bluesovou stupnici
- hru na osminové noty (osminový rytmus)
Než se ponoříte do světa jazzového klavíru pro začátečníky, musíte se se svým nástrojem seznámit. Budete muset znát akordy a umět číst noty. To zahrnuje rozpoznávání akordových symbolů a notových značek. Zvažte rezervaci lekce klavíru se soukromým učitelem, který vám poskytne individuální vedení.
Také je nutné znát a rozumět hudební teorii. Pokud tohle všechno máte v malíku a v ruce držíte real book (sborník jazzových standardů - bible jazzmanů, kde najdete stovky známých jazzových skladeb v základní podobě), jste připraveni začít s jazzovým klavírem. A i když žádný real book nemáte, můžete klidně začít.
Přehled jazzového klavíru
Nejdůležitější věc, kterou je třeba si u jazzového klavíru zapamatovat, jsou různé styly. Ragtime jazzový klavír je výrazně živější a rytmičtější než například smooth „coffeehouse“ jazzový klavír. Ten obvykle hraje pomalejší tempo a prodlužuje noty, což vyžaduje uvážené používání pedálu sustain (pedál rezonance, která prodlužuje dozvuk tónu).
Ať už je jazzový klavír plný energie nebo jemný a plynulý, je vždy sofistikovaný. Budete uplatňovat mnohem více hudební teorie, zejména některé složitější aspekty. To je signál, abyste se co nejdříve při výuce klavíru začali zajímat o jazzové styly. V této fázi vašeho učení, kdy je největší důraz kladen na hudební teorii, vám hraní jazzových skladeb pomůže zpestřit a rozšířit klavírní praxi.

Ovládnutí akordů a intervalů pro jazzový klavír je natolik důležité, že jsme jim věnovali samostatné sekce. Prstoklad a rychlost jsou však univerzální a platí pro každý hudební žánr, který můžete hrát. Chvilku se tedy zastavme u toho, jak tyto aspekty hraní na klavír ovlivňují jazzový klavír. Navíc si mnoho učitelů klavíru stěžuje, že studenti nevěnují dostatek pozornosti prstokladu, takže toto vám může pomoci získat jejich přízeň.
Ačkoli si ruce při hraní na klavír navzájem zrcadlí, existují pravidla prstokladu specifická pro pravou a levou ruku. Například při hraní tónin s béčky hraje třetí prst pravé ruky vždy B♭. Palec pravé ruky pak hraje C a F.
Pravidla levé ruky jsou mnohem složitější a závisí na hrané stupnici. Ve všech případech by však páté prsty nikdy neměly přecházet přes palce a čtvrtý prst by přes palec měl přecházet jen zřídka.
Ovládnutí prstokladu je zásadní pro získání rychlosti, kterou potřebujete při hraní jazzového klavíru. Pokud vám trvá pět sekund nebo více, než zahrajete další akord, potřebujete výrazně více cvičit. Část tohoto problému spočívá v nejistotě.
Studenti klavíru často těžko věří, že jejich prsty už vědí, kde mají být. Cítí tedy nutkání sledovat své ruce, což nevyhnutelně zpomaluje hraní. Pokud se podíváte na videa jazzových pianistů, všimnete si, že hráči se na ruce jen zřídka dívají, protože mají důvěru ve svůj prstoklad.
Nehleďte pořád na ruce; učte se důvěřovat svému prstokladu a poslouchat melodii.
Intervaly pro snadný jazzový klavír
Nyní, když jsme dali prstoklad, arpeggia (rozložený akord) a stupnice (v souvislosti s jazzovým klavírem) do správné perspektivy, můžeme se pustit do intervalů. Jak víte, interval je vzdálenost mezi dvěma tóny, která vyjadřuje, jak spolu tóny souvisejí. Tento vztah je základem melodické harmonie.
Ovládáte intervaly? Pokud ano, vyzkoušejte toto cvičení. Začněte u středního C a poté postupujte po klavíru v intervalech čisté kvinty: G, D, A, E a tak dále. Nakonec se dostanete zpět na C a pokud máte opravdu dobře naladěné ucho, zjistíte, že všechny tyto tóny spolu ladí.
Nyní cvičení zopakujte, ale v opačném směru. Začněte u nejvyššího C a postupujte dolů po klavíru v intervalech čisté kvarty. Sekvence je C, F, B♭, E♭, A♭ a tak dále.
Tento vzorec čistých kvart a kvint je základem prakticky každé jazzové skladby. Konkrétně jazzové stupnice, akordy, jejich rozvržení (voicings) a licky – melodické vzorce – jsou všechny založené na intervalech. Pokud máte všech 12 intervalů dobře zvládnutých, měli byste také vědět, jak počítat tritony, velké tercie, malé tercie, velké septimy, malé septimy a velké/malé sexty.
Pokud ale potřebujete více času na zvládnutí počítání intervalů, věnujte cvičení ještě více času. Je nutné mít pevné základy, než přejdeme k akordům v jazzovém klavíru. Pusťte se do toho; počkáme na vás.
Akordové postupy pro jazzový klavír
Vítejte zpět! Nyní, když ovládáte počítání intervalů, jste připraveni pustit se do akordů. V jazzu mají akordy speciální vlastnost – téměř všechny jsou septakordy (7. akordy). Když listujete ve svém Real Booku, snadno je poznáte – všechny totiž končí číslem 7.
Takzvaný 7. akord je standardní triáda CEG, velká nebo malá, s přidanou septimou (B) nahoře. C E G B představuje C major 7 (Cmaj7). C minor 7 by pak bylo C E♭ GB♭ a C dominant 7 (C7) je C E G B♭.
Tyto tři akordy se objevují v mnoha jazzových klavírních skladbách. Další tři durové akordy jsou C polozmenšený (C Gb Eb Bb), C zmenšený (C Eb Gb Bbb) a C moll dur (C Eb G B).
Jazzoví pianisté jsou ale svérázní. Rádi si hudbu trochu okoření hraním tzv. progrese (postup) 2-5-1 - D G C. Tento kus hudební teorie se objevuje v každé jazzové melodii, kterou jste kdy slyšeli, i ve všech těch, které jste neslyšeli. Akord C dur 7, o kterém jste právě četli, je progrese 2-5-1. G B D F představuje akord G7 a D F A C je akord Dm7.
Všimněte si také, že progrese 2-5-1 se často píše římskými číslicemi: II-V-I. Takto jej nejčastěji uvidíte v Real Booku. Při procvičování těchto jazzových akordů a postupů nezapomeňte zahrát všechny akordy od každého z 12 tónů. Ale dávejte pozor na intervaly, protože pokud je nezvládnete internalizovat, nikdy si nezahrajete žádné duety s partnerem.

Snadné skladby pro jazzový klavír
Nyní, když už počítáte intervaly automaticky a ovládáte akordy a postup II V I, pravděpodobně budete chtít několik vhodných začátečnických skladeb k hraní. Ve vašem Real Booku by měla být pěkná nabídka; skladby od Duke Ellingtona a pravděpodobně i od Dave Brubecka. Chcete si vyzkoušet něco i mimo vaši knihu?
- Vyzkoušejte On a Clear Day. Má swingové prvky, zakomponované do svého snadného a živého zvuku. Obsahuje poměrně jiskřivé klavírní melodie, které je opravdová radost hrát, a groovy (energickou) rytmickou sekci, která je přímo nakažlivá.
- Waltz for Debbie není příliš složitý, ale je neuvěřitelně krásný. I zkušení jazzoví pianisti se k němu často vracejí, protože skladba je prostě tak poutavá, že vás nepustí. Navíc je poměrně snadná na hraní.
- Nikdo vám ale neříkal, že musíte začínat jen s jemnými skladbami. Pokud chcete otestivat své akordové postupy, vyzkoušejte Dolphin Dance od Herbie Hancocka. Stejně jako tento mořský savec je skladba nepředvídatelná a divoká, s občasnými zpomaleními, ale s konzistentní melodií.
- Po ní můžete zkusit Round Midnight od Thelonia Monka, aby si ruce trochu odpočinuly. I tato skladba má silnou melodii, ale není tak složitá jako Dolphin Dance.
- Pokud vás žádná z těchto skladeb nepřiblíží k typu jazzových skladeb, které chcete hrát, měli byste se zaměřit na klasiku. Cokoliv, co nazpívala Ella Fitzgerald, může fungovat; náš osobní favorit je All the Things You Are, Dream a Little Dream of Me těsně na druhém místě. All the Things obsahuje rychlé akordové postupy, takže je trochu náročnější, zatímco Dream je klidnější a pohodovější.
- Erroll Garner byl jedním z nejlepších jazzových pianistů a skladatelů své doby. Jeho styl zahrnoval stride techniku (způsob hraní, kdy levá ruka střídá basy a akordy, zatímco pravá hraje melodii, čímž vytváří bohatý, „kapelový“ zvuk jen na klavíru) minulých klavírních mistrů, ale přidal i svůj vlastní styl, díky kterému vznikly některé z nejplynulejších skladeb, které můžete cvičit. Pokud chcete zlepšit lyričnost svého hraní, vyzkoušejte Misty
- Pro něco trochu energičtějšího zkuste Autumn Leaves. Daleko od smutného vyobrazení spadaného listí, zní spíš jako praskající hnědé lístky tančící ve svěžím vánku. Joseph Kosma složil tento populární jazzový standard, který by se měl naučit každý začínající jazzový pianista. Nejen proto, že obsahuje mnoho akordových postupů, ale jednoduše proto, že představuje vše, co potřebujete vědět o hraní na klavír.








